Ako pripraviť údaje pre tlač?

Tu nájdete najdôležitejšie parametre, ktoré tlačové údaje musia spĺňať, aby sa vytlačili v najvyššej možnej kvalite. Mrknite na ukážku nižšie, stiahnite si vzorové tlačové PDF alebo skontrolujte, či údaje súhlasia s tu uvedenými požiadavkami. Ak si neviete rady, nevadí. Zavolajte alebo napíšte a naši profesionálni grafici tlačové údaje radi skontrolujú, príp. zdarma opravia drobné nedostatky.

 

Ako by mali vyzerať tlačové údaje pre vizitky 90 x 50 mm?

Šablóny na vizitky pre jednotlivé grafické programy na stiahnutie:

    

 

Ako by mali vyzerať tlačové údaje pre letáky A5?

 

Návod ako pripraviť tlačové údaje

Tiskové pdf s vizitkou Formát tlačového PDF

Údaje posielajte ideálne vo formáte tlačového PDF. Iba tak môžeme zaručiť bezproblémové spracovanie tlačových údajov, skutočne verné farby tlačoviny a obojstrannú spokojnosť.

Ako na to: Pri ukladaní grafiky s vizitkou zvoľte možnosť "Uložiť ako..." a údaje uložte vo formáte PDF. Zvoľte profil "Press quality" alebo tlačová kvalita. Ďalej môžete zvoliť umiestnenie orezových značiek (Bleed marks) a veľkosť spadávky (Trim marks), ktorú odporúčame aspoň 3 mm, v krajnom prípade 1,5 - 2 mm.

 

Bezpečnostný okraj 3 mm na každej strane tlačoviny (spadávka)

Čistý formát tlačových údajov, napr. vizitky by mal byť 90 x 50 mm + 3 mm spadávka na každej strane vizitky, tzn. rozmer na orezanie bude 96 x 56 mm, ktorý  stroj odreže. Pri letáku A4, t. j. 210 x 297 mm + 3 mm na každej strane letáka, tzn. rozmer na orezanie bude 216 x 303 mm.  Spadávka je teda potrebný presah grafiky mimo čistého formátu tlačoviny. Toto je nevyhnutné a veľmi dôležité pri dokončovacích prácach, najmä rezaní. Takto sa zabráni nechcenému rezu do obrázkov, log a textov vizitky. 

Ako na to: Pri tvorbe novej grafiky (nového dokumentu) zvoľte čistý formát tlačoviny a grafiku (napr. pozadie) pretiahnite 3 mm po každej strane cez čistý formát grafiky. Pozri návod vyššie.

 

Vizitky v barevném profilu CMYKFarebnosť v režime CMYK

Tlačové údaje musia obsahovať iba tlačové farby, tzn. CMYK. Farebné priestory typu RGB, LAB alebo Pattern sú pre tlač neprípustné. Ak budú použité tieto farebné profily, môžu vznikať farebné odlišnosti pri tlači. Profily ICC budú pred tlačou vypustené.

Ako na to: Najľahšie prevediete obrázky do profilu CMYK v programe na úpravu fotografií (Adobe Photoshop, Zoner Photo Studio, Corel Draw, GIMP, Picasa atď.). Prevod na CMYK profil väčšinou nájdete v hlavnom menu pod záložkou "Obraz" a ďalej vyberiete režim CMYK.    

 

Rozlišení obrázků na vizitce alespoň 250 dpi Rozlíšenie vkladaných obrázkov

Minimálne rozlíšenie obrázkov, kresieb a log v tlačových údajoch by malo byť aspoň 250 dpi. Odporúčame však použiť rozlíšenie aspoň 300 dpi. To preto, aby obrázky, kresby a logá neboli rozmazané, neostré alebo nečitateľné. Ak obrázky budú mať nižšie rozlíšenie, treba počítať s horšou výslednou kvalitou tlače. Ak máte napr. vizitku formátu 90 x 50 mm, výsledné rozlíšenie vizitky musí byť aspoň 1060 x 590 bodov (pixelov).

Ako na to: Obrázky a logá na vizitky odporúčame použiť v čo najvyššom rozlíšení, ktoré máte k dispozícii. Viac o tomto bode sa dozviete kliknutím na nasledujúci odkaz.

 

Hrúbka liniek (tabuľky, oddeľovače, mriežky atď.)

Minimálna hrúbka linky v tlačových údajoch (ak sú linky obsiahnuté) by mala byť aspoň 0,2 bodu. Napríklad pri rámčeku vizitky alebo linky oddeľujúcej meno, priezvisko a údaje, musí byť väčšia než 0,213 bodu. V opačnom prípade sa linka nemusí vytlačiť.

Ako na to: Hrúbku linky väčšinou jednoducho nastavíte kliknutím na príslušnú linku v grafike a následným výberom hrúbky linky (Stroke alebo Thickness). Linka nesmie byť menšia než 0,213 bodu.

 

Všechny texty na vizitce převedeny na křivky (curves)Prevod textu na krivky

Všetky texty v grafike treba previesť na krivky (convert to curves), aby nedošlo k “rozsypaniu” textu. To znamená, že niektoré znaky by sa mohli stratiť, alebo by pri nich vypadli diakritické znamienka. Ak posielate podklady vo formáte PSD (Adobe Photoshop), presvedčte sa, že všetky vrstvy sú zlúčené do jednej jedinej.

Ako na to: Jednoducho klepnite na text pravým tlačidlom myši a zvoľte voľbu "Vytvoriť obrysy" (Curves alebo Convert to curves). Text sa potom prevedie a už ho nie je možné editovať. Vrstvy vo Photoshope sa zlúčia tak, že kliknete pravým tlačidlom na niektorú vrstvu a vyberiete možnosť "Zlúčiť do jednej".

 

Zabalení a nahrání dat s vizitkou Archivácia súborov pred odoslaním

Ak nám do tlače posielate viac druhov tlačovín, napr. viac druhov vizitiek, odporúčame každý druh (meno) zaradiť do samostatnej zložky a všetky zložky potom pridať do archívu (zazipovať). Uľahčíte nám spracovanie Vašej zákazky a zároveň minimalizujete riziko, že zabudnete nahrať niektorý súbor. Vizitky a iné tlačoviny netreba vyskladávať na arch formátu A4, A3 atď. Prosím posielajte nám vizitky a ďalšie tlačoviny separátne v 1 súbore PDF, urýchlite tým vybavenie Vašej zákazky!

Ako na to: Každý súbor s vizitkou čo najpresnejšie pomenujte (napr. vo formáte meno a počet kusov vizitiek). Potom vyberte všetky zložky s vizitkami, klepnite na jednu z nich pravým tlačidlom myši a zvoľte možnosť "Archivovať" (alebo Zabaliť alebo Zazipovať). Potom vyberte umiestnenie, kam chcete zabalený súbor uložiť a potvrďte archiváciu. Takto zabalený súbor potom môžete poslať e-mailom alebo pomocou sekcie Mám svoju grafiku.

 

Nie ste si istí správnosťou Vašich údajov?

Nezúfajte a objednávku nám aj napriek tomu pošlite! Tlačové údaje pri každej zákazke zdarma skontrolujeme a oznámime Vám, ako prípadné nedostatky odstrániť. Snažíme sa o čo najjednoduchší a najrýchlejší postup, preto ak to bude možné, chyby sami odstránime a tlačoviny vytlačíme v najvyššej možnej kvalite! Neimprovizujte, zverte tlač  propagačných materiálov do rúk  odborníkov!

 

Najčastejšie otázky (FAQ)

Potrebujem spracovať grafický návrh na vizitku, leták, plagát alebo napr. rollup. Poradíte?

Áno, kreatívny grafický návrh vám radi pripravíme na akýkoľvek produkt z nášho tlačového e-shopu. Máme k dispozícii 4 profesionálnych grafikov a kreatívcov, ktorí majú rozsiahle skúsenosti s prípravou drobných tlačovín i veľkých katalógov a kalendárov. Stačí sa nám ozvať na obchod@tisknisi.sk.

 

Čo ak si u vás nechám pripraviť grafiku a tá sa mi nebude páčiť?

Urobíme maximum, aby sme vyhoveli vašim požiadavkám a výsledok bol ideálny. Vďaka našim bohatým skúsenostiam vieme riešiť aj problematické zákazky :-). V krajnom prípade vám zdarma vymeníme grafika alebo vrátime peniaze.

 

Mám k dispozícii tlačové údaje iba vo formáte .jpg, .gif, .png alebo mám tlačovinu naskenovanú. Možno ihneď tlačiť?

Väčšinou áno, vopred to však nie je možné jednoznačne určiť. Sú prípady, keď tlačové údaje možno hneď poslať do tlače, ale sú aj prípady, keď sú potrebné grafické úpravy, aby tlačoviny vo finále vyzerali reprezentatívne, ostro a nerozmazane. Máme záujem, aby sme tlačili kvalitné tlačoviny, preto urobíme maximum, aby výsledok bol perfektný. V tomto prípade postupujte tak, že nahráte tlačové údaje k vybranému tlačovému produktu a objednávku odošlite. Obratom vás bude kontaktovať náš pracovník, ktorý vám oznámi, či tlačové údaje vyhovujú alebo sú nutné úpravy. Naskenované tlačoviny bohužiaľ nemožno hneď vytlačiť a ak nemáte tlačové údaje v elektronickej podobe, treba počítať s prácou grafika, ktorý musí údaje znovu pripraviť. Základná sadzba pre grafické práce je 15 EUR bez DPH. V prípade náročnejších úprav vám bude cena oznámená vopred, a to podľa času, ktorý grafik strávi prácou na zákazke.

 

Mám k dispozícii iba sken tlačoviny. Čo sa s tým dá robiť?

Naskenované tlačoviny bohužiaľ nemožno hneď vytlačiť a ak nemáte tlačové údaje v elektronickej podobe, treba počítať s prácou grafika, ktorý musí údaje znovu pripraviť. Z vašej strany je však nutné poslať texty, príp. obrázky a logá v elektronickej podobe. Po zostavení grafiky vám ich samozrejme pošleme na kontrolu (korektúru) pred vytlačením. Základná sadzba pre grafické práce je 15 EUR bez DPH. V prípade náročnejších úprav vám bude cena oznámená vopred, a to podľa času, ktorý grafik strávi prácou na zákazke.

 

Aký je minimálny počet vizitiek pre objednávku? Aké sú minimálne počty u ostatných tlačovín?

Chápeme, že nie každý rozdá 1000 ks vizitiek za mesiac, preto klientom vychádzame maximálne v ústrety a vizitky tlačíme už od 50 ks! Menej než 50 ks vizitiek však nie sme schopní vytlačiť, resp. by to nebolo rentabilné ani pre vás, ani pre nás. U ostatných tlačovín sa to bohužiaľ nedá paušalizovať, závisí to od typu tlačoviny. Stačí sa pozrieť do kalkulačky vybraného tlačového produktu.

 

Nevyznám sa v papieroch, poradíte mi? Aké papiere sa používajú na vizitky?

Pretože máme záujem, aby ste s našimi vizitkami skutočne urobili najlepší dojem, zodpovedá tomu aj papier, na ktorý sa vizitky tlačia. Už v základe tlačíme na hrubú matnú alebo lesklú kriedu 350 g prémiovej kvality. Ďalej je možnosť tlače na mnoho ďalších papierov a materiálov - ultra tvrdý papier krieda mat 400 g, jemne štruktúrovaný papier (sieťovina) Via Linen 350 g biely, ultra lesklý papier Bindakote, prírodný ofsetový papier 300 g a ďalšie!  Skúste si nechať vytlačiť vizitky na samolepku, môžete ich kamkoľvek nalepiť! Alebo skúste náš neroztrhnuteľný papier PET 254 g! Ten sa nikdy nezničí a je aj vodeodolný, možno ho umyť!

Ostatné tlačoviny ako letáky, plagáty, brožúry, kalendáre a ďalšie tlačíme na klasické lesklé a matné kriedy, príp. ofsetové papiere.

 

Potrebujem vidieť rozdiel medzi jednotlivými papiermi. Máte k dispozícii vzorkovnicu?

Áno! Vzorkovnicu papierov a materiálov pre digitálnu, ofsetovú a veľkoplošnú tlač si môžete ľahko a rýchlo objednať tu. Potom sa nám ozvite, radi vám poradíme, aký papier na akú tlačovinu použiť.

 

Aké stroje používate pri tlači?

V závislosti od druhu a nákladu počtu ks tlačíme na špičkovom nemeckom ofsetovom tlačiarenskom stroji KBA Rapida 75 alebo na digitálnych ofsetoch Konica Minolta, ktoré majú s naším tlačiarenským strojom certifikáciu (zhodu farebnosti). Konečné spracovanie ako laminovanie, rezanie, zaoblenie rohov, skladanie, vysekávanie, perforácia a ďalšie prebieha výlučne v našej tlačiarni. Máme kompletné strojové vybavenie a žiadne úkony nekooperujeme!

 

Sú ceny konečné? Nebudem doplácať za opravy a korektúry?

Ceny sú konečné. Ak vyberáte napr. vizitky z vopred pripravených šablón online vizitiek, netreba posielať vizitky na korektúry a opravy. Len čo objednávku odošlete, vizitky hneď zadáme do výroby v našej tlačiarni. Venujte však veľkú pozornosť spätnej kontrole textových údajov vyplnených na vizitkách. Ak napr. zle vyplníte tel. číslo alebo e-mail, nemáme žiadnu možnosť toto odhaliť, preto nemôžeme brať na reklamácie tohto typu zreteľ.

 

Chcem objednať viac druhov vizitiek, koľko vo finále zaplatím?

Čím viac vizitiek objednáte, tým viac ušetríte! Ukážeme si to názorne na príklade. Budete chcieť objednať 3 x 100 ks vizitiek, ale nebudete platiť 3 x 10 EUR = 30 EUR, ale len za tlač 300 ks vizitiek! To znamená, že za vytlačenie 300 ks vizitiek pre 3 kolegov zaplatíte iba 15 EUR! Počty vizitiek do tlače sa tým pádom sčítajú, preto neváhajte a objednávajte vizitky hromadne pre vašich známych, priateľov a kolegov! Toto platí iba v prípade objednávky tlače vizitiek prostredníctvom sekcie Mám svoju grafiku.

 

Ako produkty balíte?

Všetky tlačoviny sú po vytlačení spracované knihárskymi strojmi (orez, skladanie, bigovanie, laminovanie atď.) a následne odovzdané na baliacu linku, kde sú zatavené do teplom zmrštiteľnej fólie vo vybranom počte ks. Všetky tlačoviny posielame v pevných 3 - 5- vrstvových papierových škatuliach alebo v bezpečnostných bublinkových obálkach, aby sa nepokrčili a neohli sa im rohy. Všetko balíme veľmi starostlivo, aby balíček dorazil v poriadku.

 

Ako prebieha expedícia?

Po zabalení sa všetky balíky odovzdajú na expedíciu, kde sa polepia adresnými štítkami jednotlivých prepravných spoločností a potom sa pripravia na rampu, kde si ich už prevezmú jednotliví kuriéri. Zásielky si od nás kuriéri preberajú 1- až 2-krát denne. Potom putujú do zhromažďovacieho depa a cez noc sú prepravené do lokálnych dep, odkiaľ sa už rozvážajú priamo na klientovu adresu. Viac o termínoch expedície, spôsobe dopravy a platby nájdete tu.